Onze Trippies Oostenrijk 2004 Toerke Oostenrijk

voorjaar_2004

Vrijdag 28 mei.

Recht uit mijn werk naar huis en nog effe de laatste dingen aan de Camper gedaan, watertank vullen en nog wat van die kleine klusjes.

De Fietsen had ik eraf gehaald, ik had zoiets van die bergen, niks voor mij om te fietsen daar , en die kleine van ons is  toch al een gevaar op de weg, dus die kan ik beter maar thuis laten, die fiets dan tenminste. (Ik heb dit echter later nog vaak aan moeten horen, dat ik stom was ze niet mee te nemen.

bar50_2

Na vertrek liep alles vlot via Maastricht , kreuz Kerpen naar koblenz, daar richting Frankfurt, en zo door naar Wuerzburg, helaas bij Kreuz kerpen liepen we in de file, en dat duurde nog wel een uur of wat eer we er vanaf waren.

auto7

S'avonds om 2000u bij Frankfurt onze eerste verrassing die week, er bengelde een stuk van de uitlaat onder de Camper, na gestopt te zijn en bij controle bleek de laatste 1,5 meter kompleet afgerot te zijn, fijn!! daar zat ik op te wachten.

Gelukkig ooit een jaar geleden bij de Gamma een rol aluminium tape gekocht, das pas spul, de breuk met die tape aan elkaar geplakt, ijzerdraad welke ik van een ADAC man afhandig gemaakt had eromheen gedraaid en vort op naar Wurzburg.

Bij Wurzburg hebben we overnacht op een autohof, goedkoop 5 euro, en toch lekker rustig.

camp003
Zaterdag 29 mei

S'morgens op tijd gaan rijden, via Nuernberg naar Munchen, en dan richting Salzburg, de uitlaat hing nog aan elkaar, dus wat kon de pret nog drukken, de trip liep voorspoedig en s'middags om 1430u kwamen we aan op de Camping Auwirt te Hallein.

campingbordpink_001campingbord

Een leuke, erg simpele Camping waar we de nacht zouden blijven staan, we moesten zondag toch in de Zoutmijnen van Hallein zijn, dus waarom moeilijk doen als je bijna om de hoek kan staan.

Het weer was goed, we hebben daar nog een flinke wandeling gemaakt die middag, en sávonds flink gekaart, wat eigelijk de hele week gebeurde (dat kaarten dan).

zon23
Zondag 30 Mei

Op naar de Zoutmijnen, 20 minuten van de Camping, aangezien het alarm (Loe) niet alleen in de Camper kan  blijven, de kans als we terugkomen dat alleen het casco er nog staat is te groot, zou Sje bij de Hond blijven en ik ben met Mickey de Mijn ingegaan.

Prachtig, je gaat er met een trein in, en krijgt daar een rondleiding door die mijnen, je gaat ook met een bootje over een ondergronds meer, een mooi gezicht, onder een muziekkie met gekleurde lampen, verder ga je via prachtige glijbanen dit is echt een aanrader.

Pink_031

en die Mickey vond het prachtig!!

camper3

Na een rondleiding van 1,5 ur, op naar de Eisriesenwelt, terug de autobaan richting Vilach op en afrit werfen genomen, het staat echter vanaf de snelweg al aangegeven. Je kan niet missen, ook zonder Trut (navigatie) kan het niet fout gaan!!

Pink_030

flinke klim naar de Eisriesenwelt.

camp002

De Eisriesenwelt is fantastisch, echter ik mocht dit keer niet mee, mijn beurt om op Loe te passen, en die vond het allemaal wel best, het was veel te warm om je moe te maken, was tenminste zijn motto die dag.

Ik de TV aangezet om 1400u, we hebben geen schotel, maar 2 kleine sprieten op de TV, en daar blijven we het gewoon mee doen, ik moet er niet aan denken dat ik in mijn vakantie ook nog met die Sponcebob van nickelodian op geschept zit, nee niet op de vakantie, maar wat is mazzel hebben, op Oostenrijk 1 werd dus de F1 uitgezonden, dus van mij hadden ze geen last meer.

pink_004

Mickey en Sje samen met een busje naar boven, naar de Gletsjer, nou dat hebben ze geweten, wat een klim dat laatste stuk, maar het resultaat mocht er zijn.

dobermans001
Na ongeveer 4 uur waren ze weer beneden, en we kunnen weer vort, helaas in Werfen staat ook nog een fantastisch Kasteel, maar daar was geen tijd meer voor, het was inmiddels 1530u, en we moesten nog naar Bruck am Grosgloecknerstrasse naar de Camping Woferlgut. Deze was door een Colega aangegeven als een fantastische Camping voor de Kinderen.

pink_005

Nou Inderdaad, perfect, met zwembad, speeltuinen, een meer en SUPERSCHOON!!  echt een aanrader.

bbq2
Camper op zijn plekkie, Schottelbraai eruit en hopla, het goede leven kon beginnen, we hadden nog steeds perfect weer.

Maandag  31 Mei.

Ja 2e Pinksterdag, nog steeds een Zondag, ook in Oostenrijk, dus nog geen mogelijkheden om de uitlaat iets professioneler te reppen, dus maar aan de wandel, en ja het weer was nog steeds super.

pink_006

Na een ommetje door het dorp, zijn we bij het meertje terechtgekomen, en daar hebben we ons best vermaakt.

pink_007pink_008

zonnen_3

Ja ja, wat hebben we toch een rotleven, ik begrijp niet dat we daar niet voor betaald worden, ook het alarm zag het niet zitten in de zon, en kroop onder de pluu om schaduw te hebben.

S'avonds werd het echter een stuk minder en na buiten gegeten te hebben, ja ja pannekoeken op de schottelbraai, bekijks genoeg, hebben we s'avons nadat het is gaan regenen, eerst de kaarten en daarna  Harry Potter maar opgezocht, al bij al toch weer een geslaagde dag.

Dinsdag 1 Juni

JA hij mag, de garages zij open, godzijdank een normale werkdag, tenminste voor iedereen bijna, behalve voor mij, ik heb vakantie, toch nog een goed gevoel!!

op naar\de garage, en daar een Uitlaat klem gehaald, hij zou er 2 regelen, maar ik kwam terug met 1 klem, meer kon niet, hij kon er niet aankomen, dus ja dan zal het zo moeten.

vogel

Eerst maar eens een blik soep opeen getrokken, en die effe soldaat gemaakt, dat lege blik kwam dus mooi vanpas, of moet ik zeggen dat soepie was een leuke bijkomstigheid omdat ik dat blik moest hebben, zie het maar zo je wil.

pink_010

met een grote gewone slangenklem, welke aan een kant achter een boutje zat, en de rand omgekruld zodat ie er daar nooit meer afkon, en aan de andere kant de klem uit de garage, was dankzij het soepblik de uitlaat weer als "nieuw".

onderweg regelmatig gekontroleerd, hij heeft het gewoon gehouden, eigenlijk geen dol meer gehad vanaf dat moment, met dank aan Unox voor hun voortreffelijke soepblikken.

rest van de Dag nog een beetje gewandeld en plannen voor de andere dag gemaakt. sávond maar weer de kaarten uit het schap, ja je moet wat als het weer gaat regenen.

regen

Woensdag 2 Juni

Vandaag gaan we naar Kaprun, naar de Stuwmeren (= Stausee). eerst de bergen in, de stausee staat "gut ausgeschildert"in 1 maal daarheen, je volgt de borden maar tot er iemand op straat staat dat je niet verder mag, daar moet je parkeren.

pink_011

Daar stap je op een bus en dan begint het, Niki Lauda achter het stuur, en door een tunnel exact zo groot als de bus (wat doorsnee betreft) ga je naar boven, naar de eerste halte. dat is een tunnel van een km of 3 denk, en die gek rijd er zo hard doorheen als die bus maar omhoog wil en ik kan je zeggen uit ervaring, das hard als je de hoeken van die bus bijna tegen de tunnelwand ziet zitten.

verk11pink_013verk11

Gelukkig mocht het alarm mee naar boven die vermaakte zich dus ook wel.

Helaas regende het nu ook overdag, tot nu toe hadden we het droog gehad, maar vandaag moesten ook wij eraan geloven, plu, en regenjas mee. Maar al bij al viel het allemaal wel mee.

pink_012

wie_zijn_wij

Na de eerste halte werd het interessant, allemaal op een open platform, en dat ging via de berg ook nog een meter of 300 (denk) naar boven, daar aangekomen, wachtte weer een bus, dit keer met iemand achter het stuur die dacht dat ie de overlevering was van ayrton senna.

Maar wat een uitzicht!!!

pink_015pink_016

Boven gekomen, bij de 2e Stuw, er liggen er 2 onder elkaar, en je gaat naar de hoogstgelegen stuw, heb je ook een fantastisch uitzicht, wat is het mooi, en de sneeuw is er nog wel.

tussen deze 2 foto's zit dus 10 minuten je zag de wolken tegen de berg opkruipen, binnen een half uur zag je het meer zelfs niet meer, echter  na 15 minuten was alles ook weer weg, dat kan hard gaan daar.

camper5

Na door een andere chaufeur weer naar beneden gebracht te zijn, deze reed toch wel iets behoudener moet ik zeggen, zijn we richting de Gerlospas vertokken, ja op naar Zell am Ziller. Met  weer een Camping op het oog.

Dit  was echter voor Sje niet zo een best plan, die werd zo verschrikkelijk ziek dat ze konstant over moest geven, had waarschijnlijk wel met de hoogte te maken, of was het toch mijn rijstijl, daar zijn we niet over uit, wel toevallig dat Loe en Mickey niks mankeerde, dus dat spreekt toch wel in mijn voordeel.

pink_017

Bij Gerlos toch maar effe gestopt, daar effe het alarm uitgelaten, Sje was niet bekwaam om uitgelaten te worden, dus die hebben we maar in de Camper gelaten.

camp002
Gerlos, mooi mooi mooi!!!

Nadat we het laatste stuk gereden hebben, geprobeerd een beetje rekening met Sje te houden, maar ja die haarspeldbochten naar beneden kan je echt niet overslaan, zijn we rond 1700u aangekomen in het plaatsje Aschau, 10 Km van Zell am Ziller. op de Camping Auenfeld, en dat was BINGO!!  perfect, die was nog veel beter dan de vorige, alles was aanwezig voor die kleine.

Een zwembad, Trampolines, een Skatebaan (groot, met 2 halfpipes en nog wat verschillende rampen) kon niet beter, mooie speeltuin en als klap op de vuurpijl een kompleet cowboydorpje, perfect, daar hebben we niet verkeerd aan gedaan.

cowboypink_018cowboy

S'avonds was Sje weer wat opgeknapt, maar eten dat zag ze niet zitten, dus ik met Mickey naar de Saloon van het cowboydorp en daar samen lekker zitten eten, niet verkeerd en niet duur!!

Donderdag 3 Juni.

pink_019

hond4

Vandaag een dag voor Mickey, hij heeft de heledag op de skatebaan gezeten met zij stepje, heeft ook in het zwembad gezeten en wij hebben s'middags nog een uur of 2 in de saloon gezeten, een goed biertje en lekker babbelen met een paar mexicaanse muzikanten die daar op traden.

een geslaagde dag met als afsluiter Harry Potter 2 (na het Kaarten). Ik moet trouwens Richard van Proosten electronics nog bedanken namens Mickey en Harry Potter want zonder de omvormer en zijn deskundige uitleg, had dus Harry thuis kunnen blijven.

Vrijdag 4 Juni.

pink_020

Vandaag gaan we naar Schwatz, naar een Zilvermijn uit de Middeleeuwen, volgens hun zeggen de oudste mijn van Wereld, nou als zij het zeggen zal het wel zo zijn, het zag er allemaal wel oud uit dat moet ik zeggen.

bar57_2
met een klein treinje ga je 800 meter de berg in, en indien je claustrophobisch bent, begin er niet aan, die tunnel is zo nauw dat je je handen binnenboord moet houden, en het plafond net boven je hoofd zit (als je in dat treintje zit) en ik kan je zeggen, dan is 800m heeeeeeeeeeeel lang!!

De mijn is echt het bekijken waard, die mensen leggen alles goed uit en je krijgt echt een idee wat een ellendig leven die mensen die daar toen gewerkt hebben  moeten hebben gehad, toch zeker als je hoort dat de gemiddelde leeftijd van zo´n mijnwerker 30 jaar was.

pink_021
pink_022

Om je een idee te geven van die tunnel waar die trein door gaat heb ik even wat rode strepen op de foto gezet, micky staat net voor  de tunnel let effe op de bovenstaande foto waar mickey bij het treintje staat!!

hamermanneke
Dit geeft een goed idee hoe smal het was en hoe laag.

pink_023

Nadat we de mijn gezien hadden zijn we vertrokken richting Munchen, bij Kufstein de grens over en via Munchen  naar Stuttgart ,Heilbrun en zo naar Manheim, op de Rasthof Hockenheim hebben we de nacht doorgebracht, nog niet beslist of we zaterdag door naar Valkenburg of naar Enkirch (aan de moesel) zouden rijden.

camper12
Zaterdag 5 Juni

Nadat we vertrokken zijn tegen dat dwe op de 61 bij de afslag Rheinbollen kwamen, werd dus op het laatste moment beslist dat we naar Enkirch zouden gaan, en dat deden we dus ook. tegen 1100u zijn we dus op Enkirch aangekomen, en het weer was eigenlijk niet echt slecht.

pink_025

S´middags na enkele Curryworsten en een potje bier weggewerkt te hebben besloten we met het veerpontje over te gaan, kost geen drol, (1 euro per volwassenen, kinderen tot 15 jaar gratis en ook alarmsystemen mogen zo mee).

Aan de andere kant zijn we de berg opgelopen, en das een hele klim, wel een mooie route. nadat we dus eindelijk boven op de berg aankwamen, zie daar onze beloning

fleur1
een prachtig uitzicht, en wat krijge je als je de bocht omgaat

pink_026

JUUST!!!!  Landal Greenparcs huisjes en nederlandse kentekens, geen duitser te bekennen!!!

pink_024pink_027

nog een paar foto´s van de Camperplaats een het bootje

hous044
Zondag zijn  we van ellende om 0730u moeten vertrekken omdat we er op geattendeerd werden door de toezichthouder van de Camperplaats dat de complete moezel van 0900u tot 1900u s´avonds afgesloten zou worden.

Ik ben aan deze trip met een beetje tegenzin begonnen, ik ga nog altijd het liefste naar Frankrijk, maar ik moet zeggen we hebben een fantastische week gehad, en ik ga er zeker nog terug naar toe.

Ik vind de prijs welke je voor een camping moet betalen zeker niet te veel, als je ziet wat je krijgt voor dat geld, hier in Nederland betaal je VEEEEEL meer voor mindere Campings.

En wat het alarm aangaat, die heeft een goeie week achter de rug, ik moet zeggen dat men in Oostenrijk heel tolerant is wat honden aangaat, ook als het om zo een grote zwartjoekel van 45 Kg gaat, we hebben niet 1 keer commentaar gehad.

kikker

Ze gaan ons daar zeker terugzien!!